Sunday, February 3, 2008

Kiting


Helgen 18.01-20.01 var jeg med en vennine av min mor og datteren opp på Finse for å kite. (for de som ikke vet hva å kite er, så er det å stå på ski/snowboard med et stort vindseil.) Når vi kom opp med toget var det full snøstorm. Opp til hotellet, hvor vi skulle bo, var det et lite stykke å gå. På veien møtte vi noen med snøscooter som vi fikk sitte på med. Når vi var vell oppe ved hotellet satte vi fra oss skiene og gikk inn for å finne sengeplasser. I løpet av dagen skulle vi egentlig ut og pørve å Kite, men på grunn av været ble det ikke noe av... Dagen etter stod jeg opp kl. 09.00. Jeg gledet meg sånn til å prøve å Kite! Men etter frokosten fikk vi vite at det var så dårlig vær at vi ikke kunne kite denne dagen heller. Når det kom til søndagen var været meldt sol og svak vindt, ca 5 m/s. Tidlig på dagen, rundt om kl. 11.00, hadde allerede de fleste kommet seg ut og fått opp kitene. Litt etterpå var det en konkurranse, også skulle vi prøve å kite. Under siste løpet i konkurrsen begynte det å blåse opp i mot 20 m/s! Dette førte til at vi ikke kunne prøve å kite nå heller! Litt senere på dagen gikk vinden ned til 10 m/s så da fikk jeg prøve et vindseil, også kalt et naziseil. Eneste ulempen er at du ikke kan seile mot vinden med den. Så hver gang jeg ikke kunne kjøre lengre, måtte jeg pakke sammen vindseilet og gå tilbake. Men gøy var det uansett!:)

2 comments:

Are said...

Ja disse nazistene... hva blir det neste de finner på :)

Må passe på så du ikke letter og flyr av gårde når du prøver kite. Jeg hørte om en som ikke landet før han var kommet til Sveits.

Tommy said...

hehe:P
det må vi prøve å ungå ja:P men det lille vindseilet som jeg fikk prøve var bare sånn at du gikk litt fremover når vinden var nesten 15 m/s:P